Makalah Bahasa Jawa Babad
MAKALAH BAHASA JAWA
BABAD PASIR LUHUR
Dening:
Sari Sugi Yuliana
X6 / 29
SEKOLAH MENENGAH ATAS NEGERI 1
KEBUMEN
Tahun Pelajaran 2012/2013
Atur Pambuka
BABAD PASIR LUHUR
Asslamu’alaikum
Warahmatulah Wabarokatuhu
Puji syukur dumateng gusti Alloh SWT ingkang sampun anglimpahake
rahmat sarta hidayahipun sahingga kula saged damel makalah “Babab Pasir Luhur” kangge
salah sijining syarat munggah kelas.
Makalah punika ditulis kangge salah sijining wawasan siswa
ngenani bab budaya jawa inggih menika babad. Amargi zaman saiki siswa sampun
mulai nglupaake budayane dewe.
Dumadine makalah punika mboten luput saking dorongan lan
bantuan saking pihak liya. Sebab iku kula ngaturake matur nuwun dumateng:
1.
Bapak Waldiyono, kepala SMA Negeri 1 Kebumen
2.
Wali kelas X6 Ibu Ani Asri Lestari
3.
Ibu Retnayu Ika P selaku guru Bahasa Jawa
4.
Wong tua kalih kula ingkang sampun paring
dorongan lan dedonga
5.
Kanca-kanca ingkang sampun mbantu
Kula mangertosi menawa makalah punika katah lepate lan
tesih adoh saking kasampurnaan. Sahingga, kula ngaturake pangapunten, lan
ngarepake kritik sarta saran ingkang mbangun kangge kaleresane makalah punika.
Mugi-mugi makalah punika saged dados manfaat lan saged nambah wawasan kangge
kita.
Wassalamu’alaikum
Warahmatullah Wabarokatuhu
BAB I
PURWAKA
1.1
Alasan Panaliten
Saiki
budaya jawa mulai kalupakaake dening masyarakat. Masyarakat lewih seneng marang
budaya asing ingkang mlebu menyang Indonesia sajalan kaliyan arus globalisasi.
Globalisasi mboten sakabehane gawe dampak kang negatif, nanging perlu kita
milah-milih apa kang kudu kita jiot saka globalisasi. Amargi niku kula nulis
makalah punika supados masyarakat saged mangertosi tetang salah sijining budaya
jawa yaiku babad. Babad yaiku cerita kang dumadi saka papan kang kondang. Babab
ana ing jaman Mataram.
Kula jupuk
babad Pasir Luhur yaiku amargi babad iki dumadine ing daerah Banyumas, daeraeh dewe.
Saengga kita saged mangertosi babad daeraeh dewe yaiku Jawa Tengah. Babad iki uga
ngaturake utawa nyritaake panyebaran agama islam ing daerah Jawa. Dados katah
ingkang saged kita pelajari saking babad punika. Mboten ngenani masalah sejarah
utawa budaya sawiji nanging uga ngenani agama.
1.2
Undheraning paneliten
1.
Apa isi Babad Pasir Luhur?
2.
Kepriye critane Babad Pasir Luhur?
3.
Urip ing jaman apa Babad Pasir Luhur?
4.
Nganggo basa apa Babad Pasir Luhur?
5.
Termasuk jinis apa Babad Pasir Luhur?
1.3
Tujuwan paneliten
Panulisan makalah punika duweni tujuwan kanggo :
1.
Nguri-nguri budaya jawa
2.
Njelasake asal usulipun gelar Pangeran Senopati
Mangkubumi
3.
Supados masyarakat saged mangertosi babad
ngenani daerahe dewe
4.
Nyritaake panyebaran Islam ing wilayah Jawa
5.
Nggawe utawa dadosake masyarakat kang seneng
marang budayane dewe, tarutama babad
BAB II
ANDHARAN
2.1 Isi Babad
Babad punika
nyritaake Kanjeng Senopati Mangkubumi kala kaislamaken dening Sultan
Demak. Kang ingutus ngislamaken yaiku Patih Hedin, Patih Husen, lan Pangeran
Makdumwali. Patih Hedin, Patih Husen, lan Pangeran Makdumwali lunga bareng marang
Kadipaten Pasir kangge ngislamaken Ki Dipati Pasir. Ki Dipati Pasir yaiku
dipati ing daerah Pasir Luhur. Jenenge yaiku Banyak Blanak lan adine yaiku Banyak
Geleh. Banyak Geleh gegelar Ki Patih Wirakencana. Sesampuning Banyak Blanak lan
Banyak Geleh purun nganut agama islam sautuhe, Patih Husen lan Patih Hedin
kondur. Nanging Pangeran Makdumwali kapercaya ngislamaken daerah Pasir.
Pangeran Makdumwali adedepoking sak lering
pesantren dusun Ambawanggula adamel mesjid. Pangeran Makdumwali saged
ngislamaken sedaya masyarakat Pasir. Pangeran Makdumwali duwe nadzar utawa
janji kaliyan Patih Wirakencana (Banyak Geleh) yaiku ngesuk menawa seda arep
dikubur saliyang kaliyan Banyak Geleh. Makane
mboten aneh ucape
wali kasebut akhire dados kenyatan makam Pangeran Makdumwali kaliyan Raden Banyak Geleh/Patih
Wirakencana (Pangeran Senopati Mangkubumi II) dados setunggal atap wonten Istana Pasir.
Pangeran
Makdumwali lan Banyak Blanak kautus ngislamaken daerah kulon Pasir yaiku daerah
Pariyangan. Prabu Hara ingutus kon tunggu dusunipun Pangeran Makdumwali.
Lampahipun Pangeran Makdumwali lan Patih Blanak saged ngislamaken daerah
Kaluntungbentas, Indrajaya, Batulaya, Timbanganten, Ukur lan Cibalunggung. Ing
Cibalunggung wonten utusan saking Banten kang kautus dening Sultan Demak kanggo
nyampeake menawa tugasipun Dipati Pasir ngislamaken daerah Pariyangan tekan
sawetanipun lepen Citarum. Wondene kulon lepen sampun islam sedaya dening
Sultan Demak. Tigang tahun Pangeran Makdumwali lan Dipati Pasir ing Pariyangan,
teras kondur lan tindak menyang Demak diutus kanggo ngislamaken daerah wetan
yaiku Gegelang, Ponorogo, Kajongan, Pasuruan, Embatembat, Sulambitan, lan Santenan.
Raden
Banyak Blanak kautus Kanjeng
Sultan Demak kangge ngerahake
bumi wolungewu domas kang wates kulon yaiku tiang Krawang (udug
Krawang), lan wates
wetan yaiku Tugu
Mengangkang, yaiku
gunung Sindoro
Sumbing. Arum lan
eleke jeneng kang
dialunke, diserahke
sapenuhe dening Dipati Pasir Luhur (Raden Banyak Blanak). Kang dianugerahi gelar dening Sultan Demak, “Pangeran Senompati
Mangkubumi”. 1.
Pangeran duwe arti sejenis
waliyullah. Menawa Senopati
Mangkubumi yaiku pernyataan
Dipati Pasir
Luhur sejatine Bupati Agung kang marengkuh katah Adipati kang bersedia tunduk kaliyan Dipati Pasir Luhur, Raden Banyak Belanak.
Disaksikaken dening para wali gelar “Pangeran
Senopati Mangkubumi” disandang Raden Banyak Belanak. Saterase Pangeran Senopati Mangkubumi
(linilan) mantuk
dateng Kadipaten
Pasir Luhur
diserahi putri 8000 domas.
Sultan Demak seda, lan kaganti dening Pangeran
Trenggono. Dipati Pasir kaganti dening Ki Dipati Tole, putrane. Ki Dipati Tole
murtad, nadiake Dipati Pasir suwe-suwe gerah. Nanging, durung seda Dipati Pasir
sampun dimakamaken ing pemakaman
(tanah pasir yaiku
gedung I). Kanjeng Sultan Trenggono ngutus tiyang sekawan layad dateng
Dipati Pasir lan ngendika yen tinemu mati layaden nanging nek tinemu urip tunggonanen.
Tekane tiyang sekawan sowan Dipati Tole lan diparingi ijin layad. Salagi ngaji mbene
sajus ana swara,
“Hai siro sekawan saking
Demak, ngertio matiku durung sampurna, maka duduken kuburku.”
Wong sekawan matur dateng
Ki Dipati Tole, salajenge kuburane dibunggkar. Nanging kang ditemoake amung
mori. Loro saking tiyang sekawan dipateni lan loro liyane kupinge dipotong.
Wong loro iku mulih dateng demak lan ngaturake dening Sultan Trenggono menawa
Dipati Tole ora gelem islam.
Pangeran Trengggono ngutus patih nggempur Pasir Luhur.
Sawulan Bendungan Situ
Sekar di bongkar dening pasukan
Demak, banyu
banjir mlebu kota
lan jambane sat. Geger tiyang sanegara
ora dahar toya. Patih Wirakencana prihatin, lajeng nyuwun marang gusti Alloh
solat saraka’at teras nancebake kerise ing pasujudan. Wektu dicabut, mancur
banyu kangge nguripi wong sanegara. Suwe-suwe banyu dingo masuhi iwak babi, ndadosake
banyune garing maning. Amarga kuwi Patih Wirakencana dateng maring Dipati Tole
supaya gelem tunduk marang wong Demak. Nanging Dipati Tole kesuh lan gawe Patih
Wirakencana isin kaliyan lara manahe. Akhire Patih Wirakencana metu saking
istana.
Dipati Brebes lan Patih Demak memoni Patih Wirakencana diutus
Sultan Trenggono supados nglumpuhake
Kadipaten Pasir
Luhur kang dijekel dening Raden Tole.
Patih Wirakencana ora kaboten, amarga wis lara ati. Pasir Luhur dikepung, rame-rame pasukan Pasir Luhur nglawan pasukan Demak. Pasukan Pasur Luhur bisa dilumpuhake, Dipati Tole kaliyan anak bojone kabur menyang arah kidul teras menyang arah wetan. Patih Wirakencana diutus dening Patih Demak supados memburu keponakane, Raden Tole. Raden Tole nerusake perjalanane menyang arah wetan kidul tekan Petanahan Kebumen teras menyang Desa Bocor.
Patih Wirakencana ora kaboten, amarga wis lara ati. Pasir Luhur dikepung, rame-rame pasukan Pasir Luhur nglawan pasukan Demak. Pasukan Pasur Luhur bisa dilumpuhake, Dipati Tole kaliyan anak bojone kabur menyang arah kidul teras menyang arah wetan. Patih Wirakencana diutus dening Patih Demak supados memburu keponakane, Raden Tole. Raden Tole nerusake perjalanane menyang arah wetan kidul tekan Petanahan Kebumen teras menyang Desa Bocor.
Patih
wirakencana mulih dateng
Pasir Luhur kaliyan
pasukanne. Sedaya pasukan Pasir Luhur pasrah dening
Patih Wirakencana kepripun
kondisi Kadipaten Pasir
Luhur saterase.
Patih Wirakencana
njabat Dipati ing Kadipaten Pasir Luhur kanggo
gelar Pangeran Senopati
Mangkubumi II nglanjutake
Dipati Banyak Blanak, Pangeran Senopati Mangkubumi
I. Patih Demak nglaporake dening
Sultan Trenggono
ngenani kabar kasebut lan gawe seneng.
Kira-kira
tahun 1528-an Pangeran Senopati Mangkubumi mindahake pusat pamrintahan Pasir Luhur menyang
wetan lor arahe lan mbukak kota anyar kang jejeneng Pasir Batang. Pangeran Senopati Mangkubumi
II njabat Dipati
kurang lewih
tahun 1527-1568. Sedaya
tiyang Pasir
Batang tan ana kang
suwala, sedaya ngasihi Sang Pangeran Senopati
Mangkubumi II. Tenang tentram pawongan ing Pasirbatang.
2.2 Analisis saka undheraning paneliten
Babad
punika nyritaake Banyak Blanak (Kanjeng Senopati Mangkubumi) ingkang
kaislamaken dening Sultan Demak. Salajenge Banyak Blanak uga saged ngislamaken
katah daerah lan kagelar “Kanjeng Senopati Mangkubumi” saking Sultan Demak.
Salajenge Kanjeng Senopati Mangkubumi seda kaganti putrane, Dipati Tole.
Nanging putrane murtad. Konfik Demak lan Pasir Luhur dumadi, ngakibatake Pasir
Luhur kalah lan Dipati Tole kabur. Salajenge Dipati Banjak Geleh njabat Diapati
Pasir Luhur, adine Kanjeng Senopati Mangkubumi lan kagelar “Kanjeng Senopati
Mangkubumi II”. Kanjeng Senopati Mangkubumi mindah pusat pamerintahan lan damel
kota anyar jejeneng Pasir Batang.
Babad Pasir Luhur hubungane erat kaliyan Kasultanan
Demak, wektu kuwi Demak melu wilayah Kerajaan Majapahit. Kang njabat patih ing
Majapahit yaiku Raden Fatah. Nanging, amarga konflik parebutan kakuasaan, Demak
nglepasake awak saking Majapahit. Saking dukungan para wali Raden Fatah adamel
kerajaan islam ing Jawa ingkang asma Kasultanan Demak. Amargi kuwi babad iki
urip ing jaman Majapahit.
Babad Pasir luhur satemene saka basa jawa kuna.
Tuladhane:
·
Nunten angendika Patih Hedin, Patih Husen, lan
Pangeran Makdumwali dateng Kyai Ki Dipati Pasir: “Sapa sinten jeneng pakenira?”
·
Sasampuning sapunika nunten tinudung mantuk
·
Wondening
timbalan dalem kaum-kaum: ”Sira lungaa layaden ki Dipati Pasir, wartane gerah. Iku olehe
sibapa, yen ketemu mati ayekena maring pakuburane, yen tinemu urip tunggonana.”
·
Angandika Ki Dipati Tole : ”Paman, angadika apa wedi
ing wong Demak, apa ndika ora duwe cecelek, ora duwe gegobel. ndika wedi ing
wong Demak? Kang rama sakit manahe apitutur boten kangge nunten mantuk dateng
dalem piyambak.”
Babad Pasir Luhur iku kalebu jinising babad diangkate
panguwasa wawengkon amarga nyritaake kisah gelar Kanjeng Senopati Mangkubumi.
BAB III
PANUTUP
3.1 Dudutan
Babad yaiku
cerita kang dumadine saka papan kang kondang. Babad biasane nyritaake ngenani
kerajaan. Babad uga kajupuk saka tembang macapat, dados tembang macapat lan
babad erat hubunganipun.
Babad Pasir Luhur nyritaake gelar Kanjeng Senopati
Mangkubumi kang kajabat dening Banyak Blanak, serta panurunan gelar Kanjeng
Senopati Mangkubumi II marang adhine, Banyak Geleh.
3.2 Saran
Kita kudu mangerteni tentang budaya jawa lan asal-usule
sahingga wawasan kita saged tambah lan budayane uga tetep lestari.
Komentar
Posting Komentar